Ford Kuga PHEV 6 augustus 2021

Het merendeel van de bestuurders van een nieuwe Ford Kuga Plug-in Hybrid leggen bijna de helft van de gereden kilometers volledig elektrische af. Dat is de uitkomst van het onderzoek dat Ford heeft uitgevoerd onder in Europa.

De verkoop van PHEV’s en volledig elektrische personenauto’s is in Europa in een stroomversnelling gekomen. Steeds meer consumenten ontdekken dat hybrid en elektrische modellen steeds  voldoet aan hun mobiliteitsbehoeften, met alle gebruiksgemak en comfort. En kosteneffectief, vooral als ze gebruikmaken van de mogelijkheid om de batterij van de auto thuis op te laden. Van alle in Europa verkochte personenauto’s was in het tweede kwartaal van dit jaar al 8,4 procent een PHEV. Dat is een groei van meer dan 255 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Ford heeft de gegevens vanuit de praktijk verzameld en geanonimiseerde. Op deze manier heeft Ford inzicht in hoe klanten de auto in de praktijk ervaren en hoe die ervaring nog verder is te verbeteren. De nieuwe inzichten zijn onder meer:

  • De volledig elektrische modus wordt veel gebruikt.
    Bijna de helft (49 procent) van het totaal aantal gereden kilometers wordt afgelegd in de elektrische modus.
  • Meer dan twee derde van de ritten met de Kuga Plug-In Hybrid zijn korter dan 50 kilometer en kunnen volledig elektrisch worden afgelegd. Van de meer dan 633.000 ‘rijdagen’ van dit jaar maakte de Kuga Plug-In Hybrid het op meer dan 420.000 dagen mogelijk om volledig emissievrij te rijden. De gemiddelde dagelijkse gereden afstand bedraagt 52 kilometer, minder dus dan de puur elektrische actieradius volgens WLTP van 56 kilometer.
  • Klanten maken probleemloos gebruik van de oplaadpunten.
    Op elke honderd dagen waarmee met de Kuga Plug-In Hybrid gereden wordt, laden de berijders gemiddeld 89 keer de batterij op.
  • Kuga Plug-In Hybrid-rijders maken gebruik van de lagere stroomtarieven tijdens de nacht om de batterij van hun PHEV op te laden en kosten te besparen.
    35 procent van de oplaadsessies vond ‘s nachts plaats en de auto was twaalf uur of meer aan het stopcontact gekoppeld – dubbel zo lang als de zes uur die nodig is om de batterij volledig op te laden aan een conventioneel huishoudelijk 230-volt stopcontact. In totaal vond 45 procent van alle laadsessies plaats in de nacht en dat geeft aan dat het oplaadgedrag van klanten voor hun auto overeenkomt met dat voor hun smartphone of tablet.

De Kuga Plug-In Hybrid wordt aangedreven door een 2,5-liter viercilinder Atkinson-benzinemotor in combinatie met een elektromotor/generator die wordt gevoed door een 14,4 kWh lithium-ionbatterij. De puur elektrische actieradius bedraagt 56 kilometer, het benzineverbruik 1,4 l/100 km en de CO2-emissie gecombineerd 32 g/km (cijfers WLTP). De batterij van de auto kan worden opgeladen aan een extern oplaadpunt via de laadaansluiting in het linker voorspatbord. Bekijk de Kuga Plug-in Hybrid acties. 

 

Ford Kuga elektrisch

 

HomeFordNieuwsFord Kuga PHEV